Dat zei Gertjan Rösken van Rabobank dinsdag tijdens een congres over online
betalen in Houten.

De bank begint in april met een proef onder honderd personen. ,,Het is de
bedoeling om dit product nog dit jaar op de markt te zetten. Vooral
zakelijke klanten hebben behoefte aan een mobiele versie van iDEAL. Maar ook
uit de consumentenhoek komt er steeds meer vraag.”

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is het noodzakelijk dat
banken gaan samenwerken om een mobiele versie van iDEAL te creëren. ,,Mobiel
betalen bereikt dit jaar een grote doorbraak vanwege de opkomst van
smartphones en tabletcomputers.”

Jongen hekelt het feit dat andere banken zich niet aansluiten bij het
initiatief van Rabobank. ,,Daardoor krijgen we een enorme vertraging bij de
ontwikkeling van een dergelijk systeem. Daar gaan wij de banken op
aanspreken.”

Volgens Rabobank zijn er wel gesprekken gaande met de andere banken. ,,Maar
wij gaan daar niet op wachten”, zei Rösken. ,,Wij hebben al een voorsprong
op het gebied van mobiel bankieren. Iemand moet de eerste zijn.” Rösken
denkt niet dat er een enorme vertraging optreedt. ,,Wij delen onze kennis
met andere banken. Zij kunnen er dus van profiteren.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl